Ćwiczenia dla seniora do wykonania w domu

Nawet przy ograniczonej sprawności ruchowej zawsze można wykonywać ćwiczenia oddechowe, które również mają korzystny wpływ na organizm, dotleniają go i poprawiają zdrowie. Jeśli do późnych lat starości pozostaniemy aktywni fizycznie, uchronimy się przed szeregiem nieprzyjemnych dolegliwości, schorzeń i zniedołężnieniem. Ćwiczenia ogólnokondycyjne to wspaniałe rozwiązanie dla seniorów. Nie chodzi tutaj o intensywny wysiłek, ale o regularność. Ruch to zdrowie, ale musi zostać dobrany do wieku, potrzeb i możliwości danej jednostki.

Odpowiednie ćwiczenia fizyczne dla seniorów, czyli jakie?

Bycie seniorem wcale nie oznacza tego, że musimy poruszać się ociężale, męczyć już na krótkich dystansach, z ledwością wchodzić po schodach. Bardzo ważne jest to, aby zachować sprawność fizyczną do późnych lat starości. Dieta, sen i emocje także mają ogromny wpływ na nasze zdrowie i samopoczucie. Nic jednak nie zastąpi aktywności fizycznej, która porusza limfę, dotlenia wszystkie komórki, dodaje energii, poprawia nastrój. Normalną koleją rzeczy jest to, że wraz z wiekiem nasze ciało zaczyna coraz bardziej niedomagać, pojawiają się różne dolegliwości, poczucie niemocy. O ciało trzeba dbać przez całe życie i to pod rożnymi względami. Już sama gimnastyka daje ogromne korzyści, usprawnia ciało i pełni funkcje rehabilitacyjne. Poprawia krążenie, dobrze wpływa na układ oddechowy i samoocenę. Można realizować się w grupie, co zmniejsza poczucie izolacji.

W przypadku seniorów dobór aktywności fizycznej musi być dobrze przemyślany, najlepiej kierować się zalecaniami fizjoterapeuty. Każdy przypadek powinien być rozpatrywany indywidualnie pod kątem sprawności, przebytych chorób itd. Zaleca się umiarkowany wysiłek fizyczny przez 30 minut dziennie, pięć razy w tygodniu. W miarę możliwości można wydłużać czas trwania ćwiczeń. Warto też wspomóc się różnymi akcesoriami typu kijki do nordic walking, piłka gimnastyczna, hantle o niedużym obciążeniu itd. Gimnastyka dla seniorów obejmuje wiele rodzajów ćwiczeń – rozciągające, koordynacyjne, równoważne, siłowe, wytrzymałościowe.

Z ćwiczeń wykonywanych poza domem polecić można seniorom nordic walking, który stymuluje niemalże wszystkie mięśnie ciała, zwiększa dotlenienie organizmu, usprawnia krążenie krwi, łagodzi stany napięciowe. Zumba również będzie świetną opcją, jeśli chodzi o wzmocnienie mięśni, poprawę samopoczucia, wsparcie dla układu sercowo-naczyniowego. Polecić można także pilates, który zredukuje bóle stawowe i te ze strony kręgosłupa, poprawi funkcjonowanie układu oddechowego. Fitness nie jest wyłącznie dla młodych osób, ale też dla seniorów, w postaci spaceru na bieżni, ćwiczeń z niedużymi hantlami. Zajęcia w wodzie również będą wspaniałym rozwiązaniem i to tego niezwykle bezpiecznym.